Różnice w technologiach druku na opakowaniach

Polski rynek kosmetyczny prężnie się rozwija. Dynamika obserwowana w branży wynika z poprawiającej się sytuacji materialnej obywateli, jak również zmiany przyzwyczajeń związanych z używaniem kosmetyków. Zgodnie z szacunkami, do 2024 roku rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie o kolejne 19%. Jednym z wyzwań jest dla producentów kosmetyków kwestia opakowania wyrobów. Mają oni do swojej dyspozycji różnorodne technologie nadruku na opakowaniach plastikowych – wyjaśniamy, jakie są między nimi różnice!

Druk na opakowaniach kosmetycznych

Sklepowe półki, na których znajdziemy niezliczone produkty do ciała i twarzy, wzrok klientów przyciągają etykietami. To właśnie ich staranne przygotowanie może przesądzić o sukcesie sprzedaży danego specyfiku. Kompozycja składu, przyjemny zapach czy skuteczność działania to nie jedyne czynniki decydujące o wyborze tej lub innej marki kosmetycznej. Niezwykle istotne jest samo opakowanie, a dokładniej etykieta przedstawiająca najważniejsze informacje o produkcie. Dobra etykieta łączy walory estetyczne z praktycznymi – powinna zwracać uwagę, a jednocześnie w sposób czytelny prezentować dany wyrób. Podmiotom działającym na rynku kosmetycznym z pomocą przychodzą nowoczesne technologie znakowania kosmetyków, którym przyjrzyjmy się nieco bliżej w dalszej części artykułu.

Rodzaje druku na opakowaniach

Do znakowania produktów, w tym nadruki na opakowaniach kosmetycznych, wykorzystuje się różne metody, wśród których najpopularniejszymi są termodruk, sitodruk i tampodruk.

Termodruk

Termodruk, nazywany zamiennie termotransferem, to technika znakowania polegająca na termicznym wgrzaniu w wybrany materiał wcześniej przygotowanej grafiki pokrytej klejem. Znak przenoszony jest na daną powierzchnię dzięki użyciu specjalnej prasy termicznej wytwarzającej temperaturę ok. 150°C. Termodruk stanowi stosunkowo prosty w przygotowaniu sposób znakowania rozmaitych materiałów. W przypadku opakowań kosmetyków pozwala uzyskać etykiety o nasyconych kolorach i wyraźnych krawędziach. Zalety termonadruku:

  • dokładność odwzorowania wzoru
  • szybkość przygotowania
  • wysoka jakość naniesionej grafiki
  • różnorodność stosowanych podłoży
termodruk na opakowaniach
Przykład technologii termodruku na opakowaniach.

Sitodruk

Ciekawą alternatywą wobec termodruku jest sitodruk, którego historia sięga czasów średniowiecza. W technice tej, jak wskazuje sama nazwa, wykorzystuje się specjalne sito. Do wykonania nadruku konieczne jest takie przygotowanie sita, by rozprowadzana po nim farba przenikała na drukowaną powierzchnię w określonych miejscach, pozwalając tym samym uzyskać pożądany kształt. Sitodruk stosowany jest najczęściej do znakowania tkanin oraz powierzchni z tworzyw sztucznych, w tym plastiku. Zalety sitodruku:

  • szerokie zastosowanie techniki
  • żywa kolorystyka nadruków
  • niski koszt przy większym nakładzie
  • możliwość uszlachetniania
sitodruk
Technologia sitodruku.

Tampodruk

Ostatnią z najczęściej stosowanych technik jest tampodruk, wykorzystujący farby rozpuszczalnikowe. Znakowanie polega w tym przypadku na nakładaniu farby drukarskiej za pomocą miękkiego gładkiego stempla zwanego tamponem. Tampodruk, poza znakowaniem gadżetów reklamowych, świetnie sprawdza się do znakowania nierównych i nieregularnych powierzchni twardych, w tym również opakowań kosmetyków. Zalety tampodruku:

  • odporność nadruku na czynniki mechaniczne i ścieranie
  • możliwość druku na dowolnej powierzchni
  • świetne odwzorowanie nieskomplikowanych wzorów
  • stosunkowo niska cena
tampodruk
Technologia Tampodruku na opakowaniach

Podobieństwa i różnice w technologiach

Przedstawione technologie druku pozwalają na znakowanie rozmaitych opakowań do kosmetyków. Naniesione wzory są wyjątkowo wyraziste, odporne na uszkodzenia i trwałe przez cały okres użytkowania kremów, masek, szamponów, żeli i innych wyrobów drogeryjnych. Warto przy tym wskazać na różnice warunkujące zastosowanie poszczególnych technik.

Termotransfer wyróżnia się bardzo dobrym odwzorowaniem szczegółów oraz idealnym kryciem, co może mieć szczególne znaczenie w trudno dostępnych miejscach. Z kolei sitodruk może być wykonywany zarówno na powierzchniach płaskich, jak również na cylindrycznych. Dzięki zastosowaniu farb UV można dodatkowo uzyskać efekt uwypuklonego nadruku z połyskiem.

Stosowanie różnokształtnych tamponów w tampodruku, umożliwia natomiast znakowanie powierzchni o nieregularnych powierzchni. Dlatego też tampodruk stosowany jest wszędzie tam, gdzie nie jest możliwe użycie innych technik. Wybór odpowiedniej metody powinien więc zależeć od efektu, jaki chcemy uzyskać.

Sprawdź również: https://graf-pak.pl/2021/01/11/co-to-jest-poligrafia/

About the author: Graf-Pak

Leave a Reply

Your email address will not be published.Email address is required.